Hvis du bor i lejebolig og oplever problemer med dine VVS-installationer gælder det om at få det udbedret så hurtigt som muligt. Men hvad er reglerne egentlig for dig som bor i lejebolig, og hvem skal du kontakte for at få hjælp? Læs med her for at få et overblik over, hvordan du skal forholde dig omkring VVS i din lejebolig.
Hvem er ansvarlig?
Det vælter frem med nye lejeboliger på Frederiksberg og i Københavnsområdet, men hvordan skal du egentlig forholde dig, hvis du har VVS-problemer i en lejebolig? Det kan for eksempel være, at din vandhane drypper eller toilettet løber.
Du skal altid kontakte din udlejer hurtigst muligt, hvis du har problemer med boligens VVS-installationer eller noget er gået i stykker. Det skal du gøre, uanset om det er dig eller udlejer, der skal betale for udbedringerne.
Hvem skal betale?
Hvordan ved du så, om det er dig eller din udlejer, der har ansvaret for at betale for udbedringen af dine problemer med VVS? Det afhænger af, hvem der har vedligeholdelsespligten i lejeboligen på den specifikke ting, der er gået i stykker.
Hvis det er udlejer der er ansvarlig, skal udlejeren sørge for og betale for skadesudbedringen. Hvis det derimod er dig, der har ansvaret for vedligeholdelse af genstanden, der er i stykker, er det dig, der betaler og sørger for, at skaden bliver udbedret.
Hvis du har misligholdt din bolig
Hvis skaderne i din lejebolig skyldes, at du ikke har vedligeholdt din bolig på ordentlig vis, er det dig, der skal betale for reparationen. Det gælder også, selvom det er din udlejer, der har ansvaret for vedligehold.
Et eksempel kunne være, hvis du ikke har gjort tilstrækkeligt rent, og at din vandhane, badekar eller toilet er blevet ødelagt af kalkaflejringer og/eller rust. Det kan også være, hvis du selv er kommet til at ødelægge en rude eller andet inventar.
Hvornår skal du selv bestille håndværkere?
Hvis det er dig selv, der er ansvarlig for vedligeholdelsen af den VVS-installation, der er gået i stykker, skal du selv kontakte håndværkere for hjælp med reparationen. Hvis det derimod er din udlejer, der er ansvarlig for vedligeholdelsen, skal du give udlejeren skriftlig besked om problemet og bede om, at vedkommende kontakter håndværkere.
Det er nemlig i udgangspunktet den, der bestiller håndværkerne, der skal betale. Hvis udlejer nægter, på trods af, at vedkommende har vedligeholdelsespligten, kan du kontakte huslejenævnet for assistance.
Læg en kommentar